З досвіду роботи
вчителя початкових класів
Володимирівської загальноосвітньої школи І-Ш
ступенів
Маніцької Наталії Петрівни
Якщо педагогіка хоче
виховувати людину в усіх відношеннях,
то вона повинна попереду
пізнати її також в усіх відношеннях.
Я.Д. Ушинський
Загальновизнано,
що школа – це модель суспільства. Самевідякостішкільногонавчання і
вихованнязалежитьзбагаченнякультурнихцінностей.
Стрімкий розвиток усіх сфер суспільного
виробництва зумовлює збільшення обсягу та підвищення складності навчального
матеріалу практично з усіх шкільних дисциплін. Тому реформування загальної
освіти супроводжується введенням нових спеціальних форм організації
пізнавальної діяльності, які мають конкретну мету – створити такі умови
навчання, за яких би кожен учень успішно навчався, розвивав свій інтелект і був
готовим до творчої самореалізації. Бо ж у формуванніособистостідитини, на мою думку, чи
ненайбільшу роль граютьсамеформиорганізаціїнавчальногопроцесу, якийвідображає
характер взаємозв’язківйогоучасників. За визначенням О.Я. Савченко: «Формаорганізаціїнавчанняозначаєпевнувзаємодіювчителя
та учнів, щорегулюєтьсявстановленим режимом та умовамироботи».
Мені здається, саме форми і методи організації
навчання учнів, зокрема в початковій школі, і є головним аспектом досягнення
найкращих результатів у навчанні, вихованні і розвитку дитини. Крімцього, великою
майстерністювчителя є вмінняпрацювати на уроці з усімадітьми. І
інтерактивніметодинавчанняякнайбільшесприятимутьцьому.
Сьогодні у Державному стандарті початкової
загальної освіти зазначено, що поряд із функціональною підготовкою за роки
початкової освіти діти мають набути достатнього особистого досвіду культури
спілкування та співпраці в різних видах діяльності, самовираження у творчих
видах завдань. Реалізація поставленої мети неможлива без використання
особистісно-зорієнтованих сучасних освітніх технологій, які передбачають
демократизацію, гуманізацію освіти, методологічну переорієнтацію процесу
навчання на розвиток особистості учня.
Отже, необхідним є введення в
навчальнийпроцес таких моделей навчання, якіорганічнопоєднуютьсяізтрадиційними
формами та методами, легко застосовуються на різнихетапах уроку. Ще за
радянськихчасіввУкраїні з метою поліпшеннярезультативностінавчальногопроцесузначнаувагаприділяласьрозробціновихтипівуроків,
удосконаленнюїхструктури та основнихелементівтакоїструктури.
Ще з початку розвитку освіти в світі велися,
хоч і не так активно, пошуки вдосконалення уроку, пов’язані з формами
організації навчальної діяльності учнів, яких у сучасній дидактиці виділяють
чотири:
- парна
(взаємодія учня з учнем чи вчителя з учнем);
- групова
(вчитель одночасно навчає весь клас);
- кооперативна
(колективна – всі учні активні і навчають один одного);
- індивідуальна
(самостійна) робота учня.
Я в своїй
роботі завжди вибираю для опрацювання ту науково-методичну проблему, яка є
нагальною необхідністю для учнів та вивчає ті питання , які вивчають певні
утруднення я зрозуміла, що доцільно буде працювати над створенням умов на
уроках математики для реалізації учнями власної суб’єктивності у навчанні та
формування зацікавленості до само зміни. Вдалою вважаю для вирішення
науково-методичної проблемиактивну модель
навчання. Думаю,що вцьомувипадкувчитель і ученьперебувають у
постійномувзаємозв’язку. Ученьвідповідає на запитаннявчителя,
розповідає.Вчительмаєзмогуспівпрацювати з кожнимучнемокремо. Тож використовуюактивніметодинавчання:
бесіду, дискусію, фронтальнеопитування тощо.
Дуже актуальною на даному етапі розвитку освіти є інтерактивна модель
навчання.Навчальний процес відбувається за умови постійної
активної взаємодії всіх учнів. Цебазується
на співпраці, взаємонавчаннівчитель – учень, учень – учень. При цьомувчитель і
учень – рівноправнісуб’єктинавчання. Неможливооднійдитині знати все, навіть у
вузькійгалузі. Учніповинніматиіншінавички: мислити, розуміти суть речей,
осмислюватиідеї і концепції, шукатипотрібнуінформацію, інтерпретуватиїї і
застосовувати в конкретнихумовах. Самецьому і сприяютьінтерактивні технології
навчання.
В своїй роботі широко застосовую технології:
v „Карусель”,якасприяєодночасномувключеннювсіхучнівкласу
вактивну роботу, наприклад, для інтенсивноїперевіркиобсягу і
глибининаявнихзнань. Важко це робити з малою чисельністю учнів та варіативність
цієї технології передбачає розподіл за ролями
і збільшення кількості цих ролей на одного учня.Наприклад:зовнішнє коло не „рухається” і
визначаєпитання для внутрішнього кола; внутрішнє коло – рухоме. За сигналом
вчителяучнівнутрішнього кола пересуваються на 1 стілецьліворуч.
Зновимспіврозмовникомчиспіврозмовницеюобговорюєтьсянаступнепитання.
Яслідкую за часом та
чіткимпересуваннямучнів. Якщо коло пройденеповністю, то цемає бути той або та,
з ким починаласявправа.
Учніспочатку
готують перший варіант-церетельнопродумані запитанняза певною темою, наприклад,
узагальнюючий урок математики „Додавання і віднімання в концентрі „Десяток”.
За моїм сигналом учнівідпрацьовуютьзавдання другого варіанта -переміщуються на одну парту вперед через певнийпроміжок
часу (з інтервалом в 1-2 хв.), якийвідводиться для їхньогоспілкуванняміж собою.
Один учень „бережок”, виступає у ролівчителя, а другийучень – „річечка”, - у
роліучня. У процесіроботикожнийучень „річечка”, переміщуючись, повинен
отриматизапитаннявідпершого, другого учнів з варіанта „бережок”,
тобтокожнийучень „річечка” повинен відповісти навідповідну
кількістьзапитань.Учні, які
виступають у ролі вчителя („бережок”) мають оцінити відповіді „річечки”,
визнаючи оплесками активність учня, який виконував завдання.
v „Робота в групі” Робота в групідаєможливістьучнямвисловлюватись, обмінюватисяідеями з
партнерами в групі і лишепотімозвучуватисвої думки перед класом.
Прироботі в групівикористовуютакіприйоми:
- мозковий штурм;
- індивідуальна робота;
- робота в парах;
- презентаціяроботигрупи;
- виступиспостерігачів;
- анкетування.
v
„Навчаючи
– учусь”
Суть прийому „Навчаючи – учусь”
полягає в тому, щокоженученьможепередатисвоїзнанняіншимдітям та
отримативідоднокласниківновудля себе інформацію у процесіспілкування.
v
„Мікрофон”
Цей прийом використовую у фронтальній
роботі з учнями, може стати частиною інших інтерактивних прийомів („Мозковий
штурм”, „Акваріум” тощо).Діти
дотримуються певних правил: висловлюватись по черзі й тільки в
символічний (іграшковий) мікрофон, не перебивати і не критикувати інших. Даний вид роботидозволяєвиховувати в
учнівуміннявислуховуватиінших, бажанняділитисясвоїми думками.
v
Імітація
„Витинанка” – найпростішавправа, яка займаєнебагато часу й не потребуєвступу та
мотивації. Їїможнавключати до будь-якого уроку (особливо ефективна на
етапізакріпленнявивченогоматеріалу та на етапіактуалізаціїопорнихзнань).
Порядок проведення:
Всімучнямроздаю по аркушупаперу з однаковимзавданням;
учнісідають, утворюючи коло, спиною до центру. Всівиконуютьзавдання на
листочках.
Потімвсівиконуютьінструкції:
- повернітьсяобличчям до кола та
покладітьаркуші на підлогу перед собою, роздивіться, яківідповідіотрималиінші;
- чи є ті,
хтоотримаводнаковівідповіді?
- чи є ті, хтовиконаввправу
неправильно?
-
чиможнаїхвважатипоганимивиконавцямизавдання? Чому?
Післякороткого обговорення переходимо до наступногозавдання.
v Симуляція
Плануючи уроки в початкових класахвикористовую технологіюситуативногомоделювання – симуляція.
Вона полягає в створенні на уроціпевноїситуації, якогосьпроцесутощо.
Наприклад, в 1-му класізастосовуюситуаціїподорожі (до „Країни
математики”, до „Лісовоїшколи”, до „Містазнань” і т.д.), процесдопомогипевному
герою,якого запрошено на урок тощо. Симуляціяактивізуєпізнавальнудіяльністьучнів
на уроці, зацікавлює, позитивно налаштовує на сприйняттяматеріалу.
v Навчання в грі
Гра є особливою формою життядитини в
суспільстві та доступною формою пізнання іпристосування до суспільства. У
грідітивиконуютьролідорослих, відтворюючи в ігровихумовахїхжиття, працю, стосункиміж
ними.
Через грумої учнізадовольняютьсвої потреби в спілкуванні з
дорослими, у суспільномужитті з ними.Безпосередньо в грідитинуприваблює сама
гра. Дії, яківиконуютьсясамі по собіцікавідитині. Проте, гра все ж не є
продуктивним видом діяльності. Результативністьгривизначаєтьсяпізнавальними,
емоційними та іншиминадбаннями.
В грірозвиток є нібипобічним
продуктом.
Значення гри:
- підготовка до
майбутнього життя;
- вміння
підкорюватись правилам;
- розвиток
моторики, психічних процесів;
- активізація
уваги на уроці;
- активізація
пізнавальної діяльності;
- спосіб
зацікавлення учнів;
- засіб
попередження перевантаження, перевтоми;
- позитивний
емоційний настрій.
v „Дискусія”
Дискусіяпропонується для обговоренняпевногопитання. Можназастосуватитаківправи:
- неструктурованиймозковий штурм;
- текст (фрагмент), щоміститьсуперечливепитання.
Пропонуюучнямнапрацювати по 2-3 аргументи до
двохпротилежнихпозицій: так, ні (3 хвилини). Післяцьогорозпочинаютьзагальнудискусію.
По завершеннідискусіїучнямпропонуюоцінитивласну участь та участь класу в дискусії.
Пропоную:
Алгоритм роботи
при проведенні інтерактивного уроку:
• визначення
доцільності використання інтерактивних прийомів саме на цьому уроці;
• ретельний
відбір та аналіз навчального матеріалу, у тому числі й додаткового (тести,
приклади, ситуації, завдання для груп тощо);
• планування
уроку (етапи, хронометраж, орієнтовний поділ на групи, ролі учасників,
запитання та можливі відповіді);
• вироблення
критеріїв оцінювання ефективності роботи груп, заняття;
• мотивація
навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації, наведення цікавих
фактів тощо;
• забезпечення
розуміння учнями змісту їхньої діяльності та формування очікуваних результатів
під час оголошення, представлення теми;
• надання учням
необхідної інформації для виконання практичних завдань за мінімально короткий
час;
• забезпечення
засвоєння навчального матеріалу учнями шляхом інтерактивної вправи (на вибір
учителя);
• рефлексія
(підбиття підсумків) у різних формах – індивідуальна роботи, робота в парах,
групах, дискусія, у вигляді малюнків, схем, графіків тощо.
|