Понеділок
29.04.2024
09:36
Форма входу
Пошук
Календар
«  Грудень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Архів записів
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
ВОЛОДИМИРІВСЬКА ЗШ І-ІІІ ступенів
Головна » 2013 » Грудень » 10 » Проведення відкритого уроку із світової літератури з теми: Повість Гоголя «Тарас Бульба». Козацька доба, зображена у творі
00:47
Проведення відкритого уроку із світової літератури з теми: Повість Гоголя «Тарас Бульба». Козацька доба, зображена у творі
         

УКРАЇНА

Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти, молоді та спорту  Кіровоградської районної державної адміністрації

 Володимирівська загальноосвітня школа І - III ступенів

27611, Кіровоградська область, Кіровоградський район, с. Володимирівка, вул. Перемоги 3

05.12.2013р..                                                                                                                                              

Інформація

про проведення відкритого уроку із світової літератури

 

          05 грудня 2013 року проведено  відкритий  урок із світової літератури вчителем вищої кваліфікаційної категорії Жарун Валентиною Федорівною

 з теми: Повість Гоголя «Тарас Бульба». Козацька доба, зображена у творі

Мета уроку: розкрити історію створення повісті «Тарас Бульба»,показати художнє відображення козацької доби в творі; формувати теоретико – літературні знання учнів; розвивати навички виразного читання; виховувати моральні якості учнів,естетичні смаки,  повагу до героїчного минулого українського народу.

Обладнання: портрети письменника різних років, репродукції картин І. Рєпіна «Запорожці», С.Васильковського «Козаки в степу»,В.І.Невінчаного «Тарас Бульба»; комп’ютерна презентація з теми «Козацька доба, зображена у повісті М.Гоголя «Тарас Бульба», музика: опера М.Лисенка «Тарас Бульба», козацький марш; декорація біля дошки: тин, біля нього соняшники, український вишитий рушник

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення уроку: урок – дослідження

Ключові слова та поняття: козак, Запорізька Січ , історичне минуле

Епіграф:

Наше Запоріжжя захоплює мене цією свободою, цим підйомом

рицарського духу… Відважні сили народу заснували

рівноправне братство на захист кращих своїх принципів…

І.Рєпін

Хід уроку

І.Організаційна частина

Учні працюють в групах: « учні-історики», «учні - мистецтвознавці,» учні – майстри виразного читання»

ІІ . Підготовка до сприймання навчального матеріалу

1.      Виразне читання напам’ять  вчителем уривку з твору Гоголя.

«…Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте української ночі! Пригляньтеся до неї: з середини неба дивиться місяць. Безмежне склепіння небесне розійшлось. розширилось іще безмежніш. Горить і дише воно. Земля вся в срібному світлі; а дивне повітря віє і теплом, і прохолодою, і дише млістю, і розливає океан пахощів. Божественна ніч! Чарівлива ніч!

2.      Евристична бесіда.

-          Як ви гадаєте, чому наш урок розпочався словами про українську ніч? Звідки взяті ці рядки? (уривок із повісті М.Гоголя «Травнева ніч, або Утоплена»)

І слайд: Портрет М.В.Гоголя

-          Що пов’язує М.В. Гоголя з Україною? (Народився в Україні. Край, де народився Гоголь овіяні легендами, повір’ями, історичними переказами, які розбурхували уяву.)

-          Які твори М.Гоголя називають «вальтероскотівськими»?( твори, в основі яких лежить історичне минуле. М.В.Гоголь глибоко цікавився життям народу:свої спостереження, прислів’я, приказки, пісні записував у «Книгу всякої всячини, або підручну енциклопедію»)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

-          Що таке повість?(Повість – слово слов’янського походження, що має корінь відати, оповідати. Повість – середня за розміром епічна форма: менша, ніж роман, але більша за оповідання. У повісті є одна центральна сюжетна лінія. Повість охоплює менше коло подій і розповідає про коротший період із життя героїв).

-          Яку повість м називаємо історичною? (Повість, в основі сюжету якої лежить історична подія).

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

1.     Слово вчителя:

Повість «Тарас Бульба»  - результат серйозного захоплення М.Гоголем історією. Він задумав свій твір у той час, коли у Василівці, навколишніх хуторах і селах ще розповідали легенди про славні подвиги запорізьких козаків.

(Запишіть у зошити тему уроку)

ІІ слайд:  Тема уроку. Повість Гоголя «Тарас Бульба». Козацька доба, зображена у творі

ІІІ слайд: Мета уроку: розкрити історію створення повісті «Тарас Бульба»,показати художнє відображення козацької доби в творі; формувати теоретико – літературні знання учнів; розвивати навички виразного читання; виховувати моральні якості учнів,  повагу до героїчного минулого українського народу.

                      ІУ. Засвоєння нового матеріалу

1.     Постановка проблемного питання уроку

Одним із показників людської духовності й культури є пам'ять про минуле, у якій ми черпаємо досвід життя. Проблемне питання уроку:

«Чому так важливо знати й любити своє минуле?»

 

2.     Слово вчителя:

-          Яка історія створення  повісті «Тарас Бульба» (учні-історики)

 

-          Сьогоднішній урок за повістю М.В.Гоголя «Тарас Бульба»  ми присвячуємо темі важкого бойового часу, зображенню Запорізької Січі на сторінках повісті. Одну мить цього життя ми побачимо на полотні І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану»

УІІІ слайд:  «Запорожці  пишуть листа турецькому султану» ( учень-мистецтвознавець коментує)Звернення до епіграфа уроку.

3.     Опис картини  І.Рєпіна «Запорожці»

4.     Повідомлення  «учня-історика» про виникнення Запорізької Січі (учень-історик)

 

5.     Робота біля дошки

 

-          Який був дух Запорізької Січі?

             Що є найдорожчим в житті запорізьких козаків:

(спробуйте відновити текст)

1.«Ваші пестощі – чисте …(поле)  та добрий …(кінь)».

2. «Шабля – ось ваша …(мати)»  .

3. «…(Запорожжя) - от де наука, то наука!»

4. « Там вам …(школа)».

ІХ слайд : Тарас Бульба

6.     Інсценізація епізоду зустрічі Тараса Бульби  із синами

7.     Бесіда: формування комунікативної компетентності учнів

Х слайд: Бесіда

-  Яка основна тема твору?

(Зображення історичних подій в Україні, побуту, звичаїв Запорозької Січі)

-   Яка його ідея?

(Уславлення військового товариства, звеличення подвигу, патріотизму, відданості ідеї захисту рідної землі)

-   Хто є головним героєм твору?

(Тарас Бульба)

-  .Хто з героїв твору є справжніми козаками?

(Тарас Бульба, Остап та інші козаки, що захищають рідну землю від поневолювачів)

-  .Які риси притаманні козакам?

(Сміливість, відвага, любов до Батьківщини...)

-  Як Микола Гоголь ставиться до своїх героїв?

(Стверджує, що сила духу перемагає, захоплюється ними)

     ХІ слайд: Ось воно, те гніздо…(Робота з підручником)

8.Повідомлення учня (міжпредметні зв’язки). Коментар творчої групи – мистецтвознавців (про цикл акварелей «Тарас Бульба»)

   

       Гоголь створив узагальнений образ козацтва, показав його боротьбу, життя, звичаї, вивів найтиповіші та найяскравіші постаті козаків. Ця тема є невичерпною для митців різних поколінь

 

ХІІ – ХІХ слайд: Художник В.І.Невінчаний

 

8.Повідомлення учня (міжпредметні зв’язки). Коментар творчої групи – мистецтвознавців (про оперу М.Лисенка «Тарас Бульба»)

 

Х Х –ХХІХ   слайди «Гоголь і музика»

 

У. Підсумок уроку

1. Підсумкова бесіда:

-    Які емоції супроводжували вас під час уроку, коли ви слухали літературний текст, музику, розглядали ці прекрасні ілюстрації?

 ( Позитивні, почуття прекрасного, гордості за історичне минуле нашого народу, наповнене патріотизмом, почуття гордості за наших земляків)

-    Про твори яких видів мистецтва ми вели сьогодні розмову?

(Література, живопис, музика)

-   Назвіть ці твори мистецтва

(Повість Миколи Гоголя "Тарас Бульба", опера Миколи Лисенка "Тарас Бульба", цикл акварелей Невінчаного "Тарас Бульба")

-   Яка тема об"єднує ці твори?

(Боротьба українського народу за свою незалежність)

-   Без чого неможливе наше сьогоднішнє життя?

(Без мистецтва)

-   Чому наше життя неможливе без мистецтва?

(Воно вчить, виховує, дає естетичну насолоду)

2.Відповідь на проблемне питання уроку

1) Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Чому так важливо знати й любити своє минуле?  ( учні висловлюють свою думку)

2) Слово вчителя:

     Як підсумок, відповіддю можуть бути слова  талановитого літератора, історика й державного діяча М.Карамзіна :

«Історія  предків завжди цікава для того, хто гідний мати Батьківщину»

3 Інтерактивна вправа «Сенкан»

Учні складають Сенкани  на теми:

-          «Гоголь»

-          «Тарас Бульба»

-          «Запорізька Січ»

-          «Козак»

 

УІ. Домашнє завдання

 

1.     Знайти описи природи в тексті, підготувати їх виразне читання;

2.     Вивчити напам’ять уривок із описом степу

3.     Ілюструвати опис степу

 

УІІ. Коментоване самооцінювання

(Учні протягом уроку  в карточці самооцінювання відмічають, в яких  видах роботи брали участь та коментують наприкінці уроку свою оцінку. Вчитель доповнює своїми коментаріями.)

 

    Учні, отримавши випереджальне завдання, добре підготувалися: прочитали заздалегідь повість М.Гоголя «Тарас Бульба», вивчили теоретичні визначення, орієнтувалися  в тексті, зачитуючи цитати; творча група «мистецтвознавців» з допомогою вчителя підготувала цікаву презентацію про відображення  теми в  мистецтві; «учні – історики» підготували змістовні  історичні довідки та склали цікаву вікторину; творча група «учнів – майстрів художнього слова «вдало інсценізувала епізод зустрічі Траса з синами, передаючи характерні особливості персонажів; складали Сенкани, працювали біля дошки; висловлювали свої думки з теми. Учні отримали оцінки високого  рівня навчальних досягнень.

 

 

 

 

Переглядів: 1253 | Додав: Ария | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]